Artystyczny rewolucjonista. Kontrabasista, kompozytor, spiritus movens yassu. Pomysłodawca, autor scenariusza i odtwórca głównej roli w głośnym filmie „Polskie gówno”. Przed Państwem: Tymon Tymański.
Artystyczny rewolucjonista. Kontrabasista, kompozytor, spiritus movens yassu. Pomysłodawca, autor scenariusza i odtwórca głównej roli w głośnym filmie „Polskie gówno”. Przed Państwem: Tymon Tymański.
Nieokiełznany artysta. Sowizdrzał. Odpowiedzialny ojciec i wieczny smarkacz. Twórca filmu „Polskie gówno” i główna jego postać. W polskiej kulturze nie ma drugiej postaci tak pełnej sprzeczności jak Ryszard „Tymon” Tymański. Rafałowi Księżykowi udało się skłonić Tymona do wspomnień, które zaczynają się od wątków bolszewickich w biografiach przodków, a kończą w 2. dekadzie XXI w. Muzyk opowiada o dzieciństwie i rodzinie, nałogowym słuchaniu płyt, wyzwalającej przygodzie z Totartem i odejściu lidera tego ruchu do sekty Niebo. Prowadzi czytelnika przez kolejne lata swojej działalności artystycznej i opowiada o fascynujących ludziach, z którymi współpracował (Lester Bowie, Leszek Możdżer, Mikołaj Trzaska, Jacek Olter). Ze wspomnień Tymona, który sam określa siebie mianem Mr. Chaos, wyłania się zaskakująco spójna biografia, w której muzyka przeplata się z opowieściami o legalnych i nielegalnych używkach, małżeństwach i związkach na odległość, narodzinach synów i poszukiwaniach duchowych na odosobnieniach buddyjskich. „ADHD” to trzecia po „Desperado” Tomasza Stańki i „Kryzysie w Babilonie” Roberta Brylewskiego książka biograficzna przygotowana przez Rafała Księżyka. O pierwszej mówiono, że wyznacza nową jakość w polskim dziennikarstwie muzycznym. O drugiej – że to jedyne w swoim rodzaju spojrzenie na polską scenę rockową lat 80. i 90. W „ADHD” jest i jazz, i rock, ale to zaledwie drobna część życiorysu nieokiełznanego artysty. Książka powstawała w okresie wypełnionym pracą nad filmem „Polskie gówno”, co najlepiej świadczy o tym, jakimi zasobami twórczej energii dysponuje Tymański.