Praca opisuje genezę powstania ruchu bitników i jego historię. Określa miejsce Beat Generation w przestrzeni literackiej, kulturowej, historycznej i socjologicznej. Zawiera wiele odniesień do ruchu hippisowskiego, twórczości transcendelistów amerykańskich, m.in. Emersona i Thoreau, oraz pisarzy bitnikom współczesnych takich jak Charles Bukowski, Hunter S. Thompson czy Aldous Huxley.
Praca opisuje genezę powstania ruchu bitników i jego historię. Określa miejsce Beat Generation w przestrzeni literackiej, kulturowej, historycznej i socjologicznej. Zawiera wiele odniesień do ruchu hippisowskiego, twórczości transcendelistów amerykańskich, m.in. Emersona i Thoreau, oraz pisarzy bitnikom współczesnych takich jak Charles Bukowski, Hunter S. Thompson czy Aldous Huxley.
Autor zakłada, że w twórczości bitników osią centralną jest sfera święta. Pisarze ci czerpali inspiracje z różnorodnych źródeł: judaizmu, katolicyzmu, hinduizmu, buddyzmu czy nawet scjentologii i wierzeń indiańskich; nierzadko łącząc ze sobą te różnorodne wpływy. Autor w książce wskazuje te fragmenty, poddaje analizie i interpretacji, korzystając z bogatego dorobku pisarzy, biorąc pod uwagę również momenty, w których świętość podlega jawnej profanacji. Wyjaśnia również podstawową terminologię; jeden z rozdziałów poświęcił w całości muzyce jazzowej, tak istotnej dla bitników.