KINO WIĘKSZE NIŻ ŚWIAT
Relacje z festiwalu filmowego w Cannes Tadeusz Sobolewski nadawał od roku 1994 do 2019. Podpatrywał z bliska wielkich autorów światowego kina: Jima Jarmuscha, Pedro Almodóvara, Davida Lyncha, Jane Campion, Theo Angelopoulosa. Śledził ich rozwój, zachwycał się osiągnięciami i obnażał artystyczne klęski. Trafił na wybitnych kontynuatorów kina Nowej Fali nagrodzonych Złotymi Palmami, jak: Ken Loach i Mike Leigh, Lars von Trier i Michael Haneke, Abbas Kiarostami i Nanni Moretti.
Wyprawy do Cannes były dla Tadeusza Sobolewskiego czymś więcej niż wyjazdami na festiwal. To były podróże „dziecka Peerelu” na Zachód, do wolności – z Polski, która wtedy aspirowała do Unii Europejskiej. Ze wspomnień pielgrzymek do Cannes, świątyni kina, z recenzji, anegdot i rozmów układa Sobolewski swoją humanistyczną religię kina.
Objawienia z sali kinowej przenikają się z głębokim przeżywaniem świata, podróże nocnym pociągiem z Paryża z wypisami z filozofów, spacery bulwarem Croisette z wydarzeniami, którymi żyły światowe media.
📚 „Cannes. Religia kina” ebook – fragment:
Pierwsze wspomnienie festiwalu: zwalista postać starego Kurosawy, który po projekcji „Sierpniowej rapsodii” tłumaczy dziennikarzom sens śpiewanej w filmie buddyjskiej mantry Najwyższego Zrozumienia. „Gate gate pāragate pārasamgate bodhi svāhā...”, co znaczy „przechodźcie, przechodźcie na drugi brzeg...”.
Trudno dziś oddać uczucia towarzyszące pierwszym podróżom „dziecka Peerelu” do wolności, do Europy, na Zachód. Na widowni Théâtre Lumière w Cannes stawaliśmy się – w swoim mniemaniu – kosmopolitami, przejętymi ideami, które w Polsce pachniały jeszcze herezją.
Dwie z tych „herezji” były szczególnie kuszące. Pierwsza z nich to lewicowość wyzwolona od komunizmu po rozpadzie ZSRR, a druga idea to humanistyczne chrześcijaństwo na usługach człowieka.
Ta książka będzie nie tyle nostalgiczną podróżą w przeszłość, ile podróżą w przyszłość. Moim ostatnim przystankiem był znaleziony podczas pandemii reportaż z pałacu festiwalowego w Cannes zamienionego w noclegownię dla bezdomnych. Spełniła się wtedy wizja Ermanna Olmiego z filmu Miasto z kartonu, w którym opustoszały, nieużywany kościół staje się przytułkiem dla uchodźców, gdzie ołtarz jest stołem, a nawy sypialnią. (ciąg dalszy w pełnej wersji e-książki)
✍️ O autorze ebooka „Cannes. Religia kina”:
Tadeusz Sobolewski – krytyk filmowy, publicysta, dziennikarz „Gazety Wyborczej” – jego teksty ukazują się łamach tego dziennika od 1989 roku. Autor siedmiu książek eseistyczno-dziennikowych. Nominowany do Nagrody Nike za książkę o Mironie Białoszewskim „Człowiek Miron” (2012), jest laureatem nagród im. Bolesława Michałka oraz im. Krzysztofa Teodora Toeplitza. Recenzje filmowe wygłaszał przez wiele lat w programie Grażyny Torbickiej „Kocham kino” w TVP 2. Specjalizował się w korespondencjach z ważnych festiwali filmowych – od Cannes, przez Berlin, Wenecje po Gdynie – publikowanych w cyklu „Nie wychodę z kina”.
(Opis pochodzi od wydawcy).
🔔 Jak przeczytać 📖 „Cannes. Religia kina” ebook?
• w aplikacji mobilnej Publio na swoim smartfonie lub tablecie (iOS, Android)
• na czytniku ebooków typu Kindle, PocketBook, inkBook itp.
• na komputerze – w darmowych programach Calibre, Adobe Digital Editions
• w przeglądarce internetowej – np. Firefox z dodatkiem EPUBReader
Po zakupie ebook pobierzesz w formatach epub/mobi/pdf (w zależności do publikacji).
🎧 Wolisz słuchać? Sprawdź, czy w Publio.pl książka dostępna jest w formacie mp3 jako audiobook „Cannes. Religia kina”.