Niniejsza publikacja podejmuje zagadnienia zaburzeń zdrowotnych i niepełnosprawności u dzieci. To owoc badań specjalistów różnych dziedzin medycyny – lekarzy, psychologów, pedagogów, logopedów, fizjoterapeutów – którzy w swych artykułach dokonują diagnozy zaburzeń rozwojowych, głównie o podłożu genetycznym i metabolicznym.
Analizują oni zarówno rzadkie choroby wieku dziecięcego, jak i nieprawidłowości rozwojowe, które prowadzą do trwałej niepełnosprawności. Piszą m.in. o rdzeniowym zaniku mięśni, zespole Turnera, zespole Pradera–Williego, zespole Aspergera, zespole Tourette’a, autyzmie, sarkoidozie.
Ich analizy utrzymane są w duchu humanistycznym, w orientacji personalizmu, co zwraca uwagę na osobę dziecka uwikłanego w proces diagnostyczno-terapeutyczny, nierzadko wiążący się z przeżywaniem lęku, cierpienia i poczuciem braku bezpieczeństwa.
Publikacja z pewnością posłuży pedagogom specjalnym, logopedom, rehabilitantom, terapeutom pracującym z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną, a także psychologom klinicznym, prowadzącym psychoterapię z dziećmi i młodzieżą chorującą na rzadkie choroby genetyczne i wykazującą deficyty rozwojowe. Zaciekawi ponadto rodziców i wychowawców dzieci cierpiących na te choroby. Na wyższych uczelniach pedagogicznych, psychologicznych, medycznych i pokrewnych może być traktowana jako cenne kompendium wiedzy dla studentów.