W tej publikacji autorka analizuje dogłębnie specyficzne rozwojowe zaburzenia w procesie uczenia się, wskazuje systemy pomocy i podaje szereg praktycznych wskazówek dla nauczycieli i zalecenia dla rodziców.
Opisuje, w jaki sposób można udzielić kompleksowej pomocy dziecku z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Odnosi się również do specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności arytmetycznych oraz dziecięcych zaburzeń emocjonalnych, takich jak depresja, fobia szkolna (precyzje różnicę między fobią, strachem a lękiem). Ciekawie omawia zjawisko jąkania, moczenia nocnego i zespół stresu pourazowego.
Ważną część książki stanowi opis zaburzeń neurologicznych występujących u dzieci, np. padaczki i zmian w lateralizacji, czy zaburzeń psychosomatycznych, np. cukrzycy, alergii i astmy. W ostatniej części książki omówiono zaburzenia uwagi i zachowania oraz agresję i zaburzenia zachowania. Ogromną wartością opracowania jest dołączona bibliografia i wykaz zalecanej literatury.