Książka „Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet” to rezultat zainteresowań badawczych szeroko rozumianymi relacjami między tożsamością kobiet, edukacją, kulturą i społeczeństwem.
Z jednej strony autorka podnosi w studium, które sytuuje się na pograniczu socjologii edukacji oraz gender studies, problemy związane ze społecznymi funkcjami nauki szkolnej, szczególnie – socjalizacyjną, selekcyjną i stratyfikacyjną, w odniesieniu do sytuacji kobiet. Z drugiej strony porusza kwestie dotyczące bezpośrednio przedstawicielek tej płci jako grupy społecznej w aspekcie szeroko rozumianego dostępu do różnych form tożsamości, wykształcenia czy rynku pracy.
Książka składa się z dwóch części. Pierwsza z nich jest poświęcona analizom o charakterze teoretycznym i rekonstrukcyjnym, zostały w niej zaprezentowane m.in. współczesne koncepcje nierówności. W drugiej zamieszczono wyniki badań przeprowadzonych przez Agnieszkę Gromkowską-Melosik, w których wzięły udział polskie kobiety sukcesu i pracujące na uczelniach humanistki z minimum stopniem doktora. Autorka podejmuje w kontekście badawczym zagadnienia przeanalizowane w części teoretycznej.