Autorzy, wybitni pedagodzy, prezentują niezwykle ciekawą koncepcję – stawiają mianowicie tezę, że stopnie szkolne w kształceniu wczesnoszkolnym stanowią element przemocy strukturalnej i symbolicznej, mocno krępującej i ograniczającej prawdziwy rozwój dziecka. Promują w związku z tym inny model kształcenia, odwołujący się do stymulowania rozwoju dzieci zarówno w nauczaniu w szkole, jak i w domu dzięki metodom twórczego myślenia (stymulowanie zainteresowań, aktywności twórczej).
Na potwierdzenie słuszności swoich poglądów autorzy podają przykłady pracy klasy autorskiej w jednej z łódzkich szkół podstawowych: założenia, program, realizację tego planu i osiągnięte wyniki. Przedstawione w podręczniku koncepcje mają kształtować ucznia i inspirować do samodzielności w podejmowaniu dalszych działań w duchu wolności. W książce znalazły się również praktyczne pomysły, np. jak zorganizować Dzień Edukacji Narodowej w szkole czy propozycje zadań dydaktycznych.