Autorka opracowania w całościowy sposób opisała najnowsze tendencje w pedagogice specjalnej. Uwzględniła aspekt zarówno teoretyczny (badania kulturowe w pedagogice specjalnej; nurty badawcze i cechy badań jakościowych), jak i praktyczny analizowanego tematu. Dzięki takiemu ujęciu czytelnik otrzymuje szczegółowy opis kolejnych kroków badawczych (m.in. znalezienie informatora, przeprowadzenie wywiadu, napisanie eseju).
Poza tym autorka dokładnie scharakteryzowała badane środowisko. Opisała wnikliwie uczestników badań etnograficznych: przedstawiła portrety osób niepełnosprawnych intelektualnie, terapeutów i pedagogów. Pokusiła się o odtworzenie kontekstu kulturowego życia osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Zwróciła uwagę na trudności związane z przygotowaniem do badań etnograficznych, np. zadanie gromadzenia danych i wykorzystywane techniki (obserwacja uczestnicząca i wywiad), kwestie etyczne, problemy pojawiające się podczas analizy danych, wykorzystywane programy komputerowe.
Adresatami publikacji są teoretycy i praktycy pedagogiki specjalnej oraz studenci pedagogiki różnych specjalności. Książka może zainteresować kadrę akademicką na kierunkach pedagogicznych wszystkich typów uczelni, zarówno publicznych, jak i niepublicznych.