Beata Oelszlaeger omawia zmiany, które nastąpiły w zakresie edukacji wczesnoszkolnej w związku z nowatorskim celem kształtowania społeczeństwa uczącego się. Zupełnie nowe wymagania programowe istotnie wpłynęły na system i jakość budowania treści programowych. Te wszystkie przeobrażenia autorka opisuje w sposób jasny i uporządkowany, przy okazji objaśniając nowe kwestie w programie edukacyjnym.
Beata Oelszlaeger zwraca uwagę na działania samokontrolne i samooceniające, podkreślając mocno ich znaczenie w procesie nauczania (w planowaniu i realizacji zadań edukacyjnych). Wymienia środki i metody kształcenia tych działań u dzieci.
Dzięki licznym przykładom, zestawieniom, scenariuszom i schematom książka zyskuje również wymiar praktyczny.
Publikacja może stanowić podręcznik uzupełniający zarówno dla studentów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej przygotowujących się do podjęcia pracy w klasach I-III, jak i nauczycieli praktyków.