Znajomość kultury, języka, obyczajów, form zawierania transakcji – od niej często zależy powodzenie biznesu prowadzonego poza granicami Polski. Książka Andrzeja Buszki jest omówieniem przyczyn, dzięki którym powstaje określona specyfika danego rynku. W przypadku Rosji znaczny wpływ na działania przedsiębiorców mają szara strefa i władze centralne. W krajach arabskich wielkie znaczenie ma islam. Jakie są tego następstwa w zachowaniu podmiotów rynkowych?
Ze względu na wzrastającą popularność i dynamiczny rozwój najobszerniej opisana została specyfika rynku Chin i Bliskiego Wschodu oraz rola Hongkongu w jego rozwoju.
Książka zawiera też informacje na temat typowych pułapek kontraktowych, z którymi może zetknąć się biznesmen starający się nawiązać współpracę na międzynarodowych rynkach.
Autor legitymuje się długoletnią praktyką gospodarczą, każda część książki kończy się więc jego praktycznymi spostrzeżeniami i wnioskami. Konfrontacja części teoretycznej i praktycznej powinna inspirować czytelnika do wyciągnięcia własnych wniosków, a także pomóc w opracowaniu strategii zarządzania przedsiębiorstwem na rynkach zagranicznych.