Pierwsza książka w polskiej literaturze naukowej traktująca w ujęciu całościowym o zjawisku odrzucenia ucznia przez rówieśników. Obejmuje następujące zagadnienia: środowisko i typy odrzucenia rówieśniczego, status odrzucenia w grupie, podtypy dzieci izolowanych oraz determinanty i konsekwencje tego stanu w ich dorosłym życiu. Zawiera ponadto wskazania do badań naukowych i działań dla dobra uczniów odrzuconych przez rówieśników.
Książka Kingi Musialskiej oparta jest w przeważającej części na literaturze zagranicznej, a więc na wynikach badań zachodnich naukowców, czołowych i doświadczonych badaczy problemu oraz pracowników prestiżowych uczelni zagranicznych.
Celem publikacji jest także uwrażliwienie wszystkich, którzy pracują z uczniami czy wychowują dzieci i młodzież, na zjawisko odrzucenia przez rówieśników i na pomoc jednostkom odrzuconym. Z pewnością przyda się więc w pracy pedagogów, psychologów i nauczycieli.