Niniejsza publikacja wprowadza nas w problematykę postrzegania osób niepełnosprawnych przez trzy grupy ludzi: dzieci, rodziców i nauczycieli. Głównymi kryteriami doboru w odniesieniu do dzieci były wiek, płeć oraz doświadczenia związane z osobami niepełnosprawnymi, a w odniesieniu do rodziców: posiadanie dziecka objętego programem badawczym. W sondażu oraz indywidualnych rozmowach wzięli również udział pedagodzy pracujący z dziećmi w placówkach integracyjnych i masowych.
Głównym celem badań było ustalenie, jak dzieci sześcioletnie i dziesięcioletnie spostrzegają osoby niepełnosprawne oraz jakie czynniki różnicują kształtujący się obraz osoby niepełnosprawnej u dziecka. Autorka zwróciła uwagę na wpływ środowisk wychowawczych oraz rodziny na socjalizację dzieci oraz ich podejście do inności. Scharakteryzowała te środowiska jako obszary, w których dziecko zdobywa największe doświadczenia związane z niepełnosprawnością. Zwróciła też uwagę na ujawniany w wypowiedziach aspekt opisujący i oceniający. Niezwykle ciekawym dodatkiem do treści książki stanowią prace plastyczne dzieci na temat osób niepełnosprawnych.