Mówi się, że żyjemy w stanie kryzysu czytelnictwa. Wielu wskazuje na atrofię wartości, diagnozuje upadek autorytetu intelektualisty. Jesteśmy świadkami przeobrażeń społeczno-kulturowych obniżających rangę lektury. Czy w takim kontekście jest jeszcze miejsce na lekturę? Jak współczesnemu czytaniu przywrócić dwa zanikające, a niezbędne elementy: przyjemność i odpowiedzialność?
Książka „Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze” przeplata dyskurs naukowy i dydaktyczny. Stara się poszerzyć kompetencje nauczyciela o przemyślenia przydatne w nauczaniu literatury, wzbogacić jego warsztat badacza oraz przybliżyć refleksje teoretycznoliterackie możliwe do aplikacji w szkolnych spotkaniach z lekturą. Zwraca również uwagę na te aspekty filozofii edukacji, które dopominają się zmian w podejściu tak do ucznia, jak i do dzieła literackiego.