Książka Marka Mencla naświetla zagadnienie dotychczas pomijane w literaturze pedagogicznej i wypełnia poważną lukę w naszej wiedzy o stanie demokratyzacji szkolnictwa publicznego. Przedstawia spojrzenie na radę szkoły z punktu widzenia wszystkich podmiotów biorących udział w życiu szkoły, a więc nie tylko dyrekcji i nauczycieli, ale także uczniów oraz rodziców – członków rady szkoły. Analizie poddano strukturę i funkcjonowanie rady szkoły, jak również motywy jej powstania i perspektywy rozwoju.
Przez pryzmat działalności rady szkoły ukazano tym samym drogę do współpracy rodziców, uczniów i nauczycieli w publicznej szkole podstawowej. Zwieńczeniem pracy jest próba zarysowania optymalnego modelu rady szkoły i określenie warunków jego realizacji w praktyce.
Publikacja Marka Mencla jest przeznaczona głównie dla nauczycieli, dyrektorów oraz rodziców i uczniów, ale także dla władz oświatowych i samorządowych. Może być również cenną pomocą na kierunkach studiów kształcących przyszłych pedagogów.