Czy wszystko gra w jesieni życia? O Domu Muzyka Seniora pisze Olga Fibak. Jakub Kukla rozmawia z Natalie Dessay i Krzysztofem Jakowiczem. O emeryturze z instrumentem pisze Barbara Rogala.
Relacje z festiwali: Warszawska Jesień, Festiwal im. Tadeusza Bairda, Open Source Art Festival, Szalone Dni Muzyki oraz inauguracji sezonu m.in. Filharmonii Narodowej, Sinfonietty Cracovii i in, oraz ze spektakli: „Flis” w Poznaniu, „Meduza” Rożyckego w Bytomiu oraz „Madama Butterfly” w Antwerpii.
W korespondencji zagranicznej Aya Al Azab pisze o arabskiej muzyce popularnej.
Recenzje płyt: nowe nagrania „Czterech pór roku” Vivaldiego, Elgar według McCreesha, organowe nowości i niespodzianki, koncerty fortepianowe Henselta i Bronsarta, koncerty skrzypcowe Bernsteina i Williamsa, a także książki: „Futuromania: Electronic Dreams, Desiring Machines and Tomorrow’s Music Today” Simona Reynoldsa, „Streamforms” Dominika Karskiego.
O związkach kompozytorów z wolnomularzami pisze Amelia Bach. Na nowy odcinek cyklu „Tajne/Muzyczne” zaprasza Danuta Gwizdalanka.
Nowy artykuł cyklu „Wydział Instrumentalny” proponuje Aleksander Mocek.
Spis treści:
OD REDAKCJI Jak w porach roku Vivaldiego – Krzysztof Stefański
AKTUALNOŚCI Nowa energia w nowym miejscu – z Kajetanem Prochyrą rozmawia Jacek Marczyński Przegląd wydarzeń – Opr. Maciej Kucharski
STREFA RUCHU: Emerytura muzyka Jak u Verdiego – Olga Fibak Dobrze, że nie muszę być już na scenie – Jakub Kukla Sudoku pomaga mi zrozumieć Bacha – Jakub Kukla Pasja, praca czy jedno i drugie? – Barbara Rogala
RELACJE Ferenc Fricsay w Disneylandzie – Rafał Wawrzyńczyk Wejść w czyjeś buty – Wanda Błażejewska-Smelczyńska, Iza Smelczyńska Przenikanie, przekraczanie? – Marta Dziewanowska-Pachowska Zielone światło dla Bairda – Igor Torbicki Usłyszeć nadzieję – Natalia Glinka-Hebel Między niebem i piekłem – Krzysztof D. Szatrawski Rozważnie i rozczulająco – Bartosz Witkowski Wariacje na temat źródeł – Monika Wrzesińska (Nie)klasyczne początki – Joanna Szymańska Pokój – Małgorzata Komorowska Skromny Moniuszko w szuwarach – Jacek Marczyński Wskrzeszanie Meduzy – Marcin Gmys Butterfly widziana podwójnie – Leszek Bernat
ZAGRANICA Między arabską tożsamością a Zachodem – Aya Al Azab
WYDAWNICTWA Jak wybrać spośród tysiąca? – Andrzej Kwieciński Fuszera Warnera – Dariusz Marciniszyn Geroncjusz arcyludzki – Dominika Micał Potwór czasem oddycha – Piotr Mika Ktokolwiek słyszał, ktokolwiek wie – Bartosz Witkowski Eros w kant – Łucja Siedlik Więcej niż wirtuozeria – Zofia Włoszczuk Po drugiej stronie lustra – //pio/tka/czy// Tyle słońca w całym mieście – //pio/tka/czy// Jak Piłsudski odkrył Litwę na Hokkaido – Remigiusz Mazur-Hanaj To nie jest Hildegarda – Tomasz Gregorczyk Reynoldsa powroty do przyszłości – Filip Lech Czarodziejski flet Karskiego – Ewa Liebchen
FELIETON Pięćdziesiąt chińskich powieści – Rafał Wawrzyńczyk
REKOMENDACJE Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
WYDZIAŁ INSTRUMENTALNY Prawda z fałszu – Aleksander Mocek
Ruch Muzyczny 21/2024 - O tytule
Najstarsze i najważniejsze polskie czasopismo poświęcone muzyce poważnej wszystkich epok praz życiu muzycznemu. Na łamach „Ruchu muzycznego” publikują najlepsi polscy krytycy i publicyści muzyczni. Z pismem stale współpracują wybitni ilustratorzy i fotograficy.
„Ruch Muzyczny” to najstarsze i najważniejsze polskie czasopismo poświęcone muzyce poważnej wszystkich epok. Publikuje artykuły i komentarze dotyczące bieżącego życia muzycznego, relacje z koncertów, festiwali oraz spektakli operowych i baletowych, recenzje płyt, książek i nut, wywiady z muzykami, felietony, eseje o historii i współczesności muzyki klasycznej. Dla „Ruchu Muzycznego” piszą najlepsi polscy krytycy i publicyści muzyczni. Z pismem stale współpracują wybitni ilustratorzy i fotograficy.