„Mam dużo młodej energii” – przyznaje Elīna Garanča w okładkowej rozmowie z Jackiem Marczyńskim.
Na tropie muzycznych mitów. O muzycznej mitografii pisze Bartłomiej Gembicki, o mitach nowej muzyki Jan Topolski, a o muzykantach i magii Maciej Filipczuk.
Relacje z festiwali: Sacrum Profanum, Pianistycznego Festiwalu Rudolfa Firkušnego, koncertów w Opolu, Sopocie, Warszawie czy Krakowie oraz spektakli: „Bona” w Krakowie, „Luiza Miller” w Bytomiu, oraz „The Turn of the Screw” w Londynie.
W korespondencji zagranicznej Mateusz Ciupka pisze o muzyce czeskiej.
Recenzje płyt m.in.: rekonstrukcji „Passionsoratorium” Bacha, nagrania Brahmsa pod batutą Yannicka Nézet-Séguina, archiwalnych nagrań Komedy czy filmowych skarbów Korzyńskiego, a także książki: „Od prezentowania dzieł do tworzenia krytycznej wiedzy” Moniki Pasiecznik.
O wczesnej polifonii w ukraińskiej muzyce partesowej pisze Olha Szumilina, a o „Kantacie konoracyjnej” Alexander Grychtolik.
Nowy odcinek cyklu „Wiktor Brégy. Historia artysty”.
Spis treści:
OD REDAKCJI A jeśli to mit? – Dominika Micał
AKTUALNOŚCI Od Fitelberga do Koryfeusza – z Joanną Natalią Ślusarczyk rozmawia Bartosz Witkowski
STREFA RUCHU: Muzyczna mitografia Czas przeprosić słonie – Bartłomiej Gembicki Jak wejść, wygrać i wyjść – Jan Topolski Z Archiwum R: Mit(y) Szymanowskiego – Opr. Katarzyna Ryzel Wesołek, guślarz, owczarz – Maciej Filipczuk
RELACJE Pielęgnowanie wrażliwości – Krzysztof Stefański Ja się tanga nie boję – Maria Wilczek-Krupa Współczesność kontra tradycja w odświętnym wydaniu – Małgorzata Ślusarczyk Pianistyczna aleja gwiazd nad Wełtawą – Mateusz Ciupka Całokształt postrzegania – Małgorzata Heinrich Frywolny Bartók – Natalia Glinka-Hebel Zwrot ludowy czy exploitation? – Jan Topolski Trzy portrety Bony – Dominika Micał Trucizna dla Luizy – Jacek Marczyński Boska Tosca – Anna Pęcherzewska-Hadrych Duchy przeszłości – Dominika Micał Nieoczywisty, mistyczny tryptyk – Leszek Bernat
WYDAWNICTWA Bach mało prawdopodobny – Mateusz Ciupka Wirtuoz wszechepok – Karolina Kolinek-Siechowicz Brahms tu i teraz – Bartosz Witkowski Innego końca świata nie będzie – Bartosz Witkowski Hit Gershwina dobił do setki – Jacek Hawryluk Poza granice amerykańskiego snu – Paweł Siechowicz Podziały rytmiczne, które łączą – //pio/tka/czy// Muzyczna unia ze Stwórcą – Katarzyna Ryzel Bestia łagodna – Katarzyna Ryzel Komeda krótkometrażowy – Katarzyna Ryzel Na złość Platonowi – //pio/tka/czy// Muzyka w pułapce kuratorstwa – Wioleta Żochowska
SWOBODA RUCHU Wczesna polifonia w ukraińskiej muzyce partesowej pierwszej połowy XVII wieku – Olha Szumilina Epizod z polsko-niemieckiej historii. „Kantata koronacyjna” Johanna Sebastiana Bacha – Alexander Grychtolik
FELIETON Radom (czyt. Rejdom) – Rafał Wawrzyńczyk
REKOMENDACJE Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
WIKTOR BRÉGY. HISTORIA ARTYSTY Bierdiajew, Gajewski, Brégy. Trzech muszkieterów powojennej Opery Krakowskiej – Opr. Małgorzata Jędruch-Włodarczyk
Ruch Muzyczny 24/2024 - O tytule
Najstarsze i najważniejsze polskie czasopismo poświęcone muzyce poważnej wszystkich epok praz życiu muzycznemu. Na łamach „Ruchu muzycznego” publikują najlepsi polscy krytycy i publicyści muzyczni. Z pismem stale współpracują wybitni ilustratorzy i fotograficy.
„Ruch Muzyczny” to najstarsze i najważniejsze polskie czasopismo poświęcone muzyce poważnej wszystkich epok. Publikuje artykuły i komentarze dotyczące bieżącego życia muzycznego, relacje z koncertów, festiwali oraz spektakli operowych i baletowych, recenzje płyt, książek i nut, wywiady z muzykami, felietony, eseje o historii i współczesności muzyki klasycznej. Dla „Ruchu Muzycznego” piszą najlepsi polscy krytycy i publicyści muzyczni. Z pismem stale współpracują wybitni ilustratorzy i fotograficy.