W nowym, podwójnym numerze świątecznym między innymi:
Zdzisław Piernik na święta – z wirtuozem tuby rozmawia jego córka Justyna Piernik.
Muzyka mniejszości językowych i etnicznych w Polsce. O tradycjach śląskich pisze Joana Zabłocka, o Kaszubach z Damianem Wilmą rozmawia Jacek Marczyński. O Łemkach z Darią Kuziak rozmawia Marta Konieczna, o Karaimach pisze Katarzyna Dziewiątkowska, a o Tatarach z Barbarą Pawlic-Miśkiewicz i Haliną Szahidewicz rozmawia Piotr Mika.
Relacje z festiwali: Eufonie, Kody, Świętokrzyskie Dni Muzyki, Musica Privata, Festival Janáček Brno, koncertów w Katowicach, Warszawie, Radziejowicach czy Łodzi, a także ze spektakli: „Wolny strzelec” w Hamburgu, „Cyganeria” w Gdańsku, „Orfeusz i Eurydyka” w Bydgoszczy.
W korespondencji zagranicznej Magdalena Tejchma pisze o tożsamości muzycznej Hellady.
Recenzje płyt m.in.: nieznanych nagrań Radu Lupu, nowej interpretacji Juliana Prégardiena i Kristiana Bezuidenhout „Pięknej młynarki” Schuberta, nagrania „Albumu Rodzinnego” Jerzego Kornowicza i Michała Rusinka od Anaklasis oraz wydań nutowych utworów chóralnych Wałentyna Sylwestrowa.
O „Lachrimæ” Dowlanda w cyklu „Muzyka i łzy” pisze Karolina Kolinek-Siechowicz. O Johannie Benjaminie Grossie pisze Folckert Lüken-Isberner.
Nowy odcinek cyklu „Wydział Instrumentalny” Beniamina Vogla.
STREFA RUCHU: Muzyka mniejszości językowych i etnicznych w Polsce Śląskie przedęcia – Joanna Zabłocka Inna strona Kaszub – z Damianem Wilmą rozmawia Jacek Marczyński Pamięć jako bohater sceniczny – z Darią Kuziak rozmawia Marta Konieczna Jak wyśpiewać Jedność i Sprawiedliwość Boga? – Katarzyna Dziewiątkowska Z motyką na Księżyc – z Barbarą Pawlic-Miśkiewicz i Haliną Szahidewicz rozmawia Piotr Mika
RELACJE Jest dobrze, czyż nie? – Krzysztof Stefański Przed ołtarzem awangardy – Piotr Mika Ecce Haydn – Bartosz Witkowski Rozpoznawanie wartości – Łukasz Kaczmarek Quo vadis, Sokołowie? – Marcin Majchrowski Usłysz to i wyjedź z tego miasta – Piotr Mika Maski i maseczki – Paweł Siechowicz Z Archiwum R: Maska – Opr. Katarzyna Ryzel Festiwal nie tylko Janáčka – Paweł Binek W mrokach niemieckiej duszy – Jolanta Łada-Zielke Bohema w plastikowym pudełku – Aleksandra Andrearczyk Orfeusze są samotni – Stefan Drajewski
WYDAWNICTWA Komercyjny tryumf piratów – Dariusz Marciniszyn Z ojca na syna – Bartosz Witkowski Zapomniany jezuita – Witold Paprocki Ciekawy przypadek Felixa Mendelssohna – Łucja Siedlik Weill unveiled – Bartosz Witkowski Apelacja George’a Lloyda – Piotr Mika Przejażdżki widokowe – Paweł Siechowicz Palimpsesty – Katarzyna Ryzel Fortepian nasz inny – Piotr Mika Scelsi na nowo – Rafał Wawrzyńczyk Nadbałtyckie loty – Tomasz Gregorczyk Trwała pamięć o lamencie – Agnieszka Franków-Żelazny
ROZMOWA Powroty – Zdzisław i Justyna Piernikowie
SWOBODA RUCHU Muzyka i łzy: Semper Dowland semper dolens – Karolina Kolinek-Siechowicz Johann Benjamin Gross – Folckert Lüken-Isberner
FELIETON Listopadowe kroki z rozmysłem – Karolina Kolinek-Siechowicz
REKOMENDACJE Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
WYDZIAŁ INSTRUMENTALNY Polski fortepian w Finlandii – Beniamin Vogel
Ruch Muzyczny 25-26/2024 - O tytule
Najstarsze i najważniejsze polskie czasopismo poświęcone muzyce poważnej wszystkich epok praz życiu muzycznemu. Na łamach „Ruchu muzycznego” publikują najlepsi polscy krytycy i publicyści muzyczni. Z pismem stale współpracują wybitni ilustratorzy i fotograficy.
„Ruch Muzyczny” to najstarsze i najważniejsze polskie czasopismo poświęcone muzyce poważnej wszystkich epok. Publikuje artykuły i komentarze dotyczące bieżącego życia muzycznego, relacje z koncertów, festiwali oraz spektakli operowych i baletowych, recenzje płyt, książek i nut, wywiady z muzykami, felietony, eseje o historii i współczesności muzyki klasycznej. Dla „Ruchu Muzycznego” piszą najlepsi polscy krytycy i publicyści muzyczni. Z pismem stale współpracują wybitni ilustratorzy i fotograficy.