„Zawsze byłam nieustraszona” – mówi Bomsori Kim w okładkowej rozmowie z Łucją Siedlik
Komponowanie między Zachodem a (Globalnym) Południem. O twórcach z Południa i ich Stosunku do tradycji zachodniej pisze Michał Mendyk. O praktyce muzycznej w procesie dekolonizacji Johanes „Mo’ong” Santoso Pribadi.
Relacje: z festiwali Opera Rara i Łańcuch XII, Ogólnopolskiego Konkursu Chopinowskiego, koncertów w Katowicach i Łodzi oraz z premiery „Simona Boccanegry” w Operze Narodowej.
Recenzje płyt, m.in. przegląd nagrań Janusza Olejniczaka, Szadejko grający Arne’a u Świętego Jana, Chopin Awdiejewej po raz trzeci, komplet fortepianowych dzieł Ravela w wykonaniu Seong-Jina Cho, a także książek: „Kisielewski” Małgorzaty Gąsiorowskiej w serii Małych Monografii PWM oraz „Artysta, performer, żebrak” Eweliny Grygier w IS PAN.
O ścieżkach transkulturowości muzyki filmowej Ryūichiego Sakamoto pisze Maciej Krauze, a o muzycznych halucynacjach Marcin Kostecki.
Nowy odcinek cyklu Wydział Instrumentalny Beniamina Vogla.
Spis treści:
OD REDAKCJI KTO WIE, CZY ZA ROGIEM? – Krzysztof Stefański
AKTUALNOŚCI Przygotowany na wszystko – z Mateuszem Dubielem rozmawia Monika Zając Przegląd wydarzeń – Opr. Maciej Kucharski
STREFA RUCHU: Globalne Południe Trzy historie o komponowaniu tożsamości – Michał Mendyk Dźwięk wyzwolony – Johanes „Mo’ong” Santoso Pribadi Z Archiwum R: Trafne przewidywania – Opr. Katarzyna Ryzel
RELACJE Janusz Olejniczak – nie tylko wielki Chopinista – Dariusz Marciniszyn Piękno modlitwy – Witold Paprocki Organowy splendor – Witold Paprocki Dawnych fletów czar – Witold Paprocki Powrót bez sentymentu – Mateusz Ciupka Ravelowska polaryzacja – Dariusz Marciniszyn Dwie twarze Trzaski – Mateusz Sroczyński Zagrajmy to jeszcze raz, Karlheinz – Krzysztof Kwiatkowski Kisiel vs Kisielewski – Witold Paprocki Od minnesängera do buskera – Katarzyna Ryzel
ROZMOWA Zawsze byłam nieustraszona – z Bomsori Kim rozmawia Łucja Siedlik
SWOBODA RUCHU Ścieżki transkulturowości muzyki filmowej Ryūichiego Sakamoto – Maciej Krauze Zdaje mi się, że słyszę… – Marcin Kostecki
FELIETON Napój morderczy – Rafał Wawrzyńczyk
REKOMENDACJE Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
WYDZIAŁ INSTRUMENTALNY Nowo odkryty fortepian Paderewskiego (prawdziwy!) – Beniamin Vogel
Ruch Muzyczny 4/2025 - O tytule
Najstarsze i najważniejsze polskie czasopismo poświęcone muzyce poważnej wszystkich epok praz życiu muzycznemu. Na łamach „Ruchu muzycznego” publikują najlepsi polscy krytycy i publicyści muzyczni. Z pismem stale współpracują wybitni ilustratorzy i fotograficy.
„Ruch Muzyczny” to najstarsze i najważniejsze polskie czasopismo poświęcone muzyce poważnej wszystkich epok. Publikuje artykuły i komentarze dotyczące bieżącego życia muzycznego, relacje z koncertów, festiwali oraz spektakli operowych i baletowych, recenzje płyt, książek i nut, wywiady z muzykami, felietony, eseje o historii i współczesności muzyki klasycznej. Dla „Ruchu Muzycznego” piszą najlepsi polscy krytycy i publicyści muzyczni. Z pismem stale współpracują wybitni ilustratorzy i fotograficy.