Podręcznik, który wprowadza w problematykę studiów i badań w zakresie socjologii edukacji. Omawia m.in. znaczenie procesów społecznych i funkcje edukacyjne różnych środowisk: rodziny, zakładu pracy.
Podręcznik, który wprowadza w problematykę studiów i badań w zakresie socjologii edukacji. Omawia m.in. znaczenie procesów społecznych i funkcje edukacyjne różnych środowisk: rodziny, zakładu pracy.
Wzrost znaczenia edukacji we współczesnym świecie powoduje coraz większe zainteresowanie socjologów tą dziedziną życia społecznego: można mówić o ukształtowaniu się socjologii edukacji jako ważnej subdyscypliny socjologii. Autor charakteryzuje socjologię edukacji jako dziedzinę wiedzy, omawiając znaczenie takich procesów społecznych jak stratyfikacja społeczna, zmiana społeczna, socjalizacja, współczesne kształcenie i wychowanie. Charakteryzuje funkcje edukacyjne instytucji: rodziny, szkoły, zakładu pracy, ośrodków władzy. Ukazuje tworzące się w społeczeństwie współczesnym napięcia między indywidualizmem a wspólnotowością, wartościami i antywartościami, dążeniami do równości społecznej i narastającymi nierównościami, reprodukcją społeczną a emancypacją jednostek i grup. Końcowa część pracy dotyczy kształtowania tożsamości, procesu będącego jednym z najważniejszych wyzwań socjalizacyjnych i wychowawczych naszych czasów.