Autorka w opracowaniu odnosi się do kwestii transformacji wartości jako czynnika sprzyjającego zmienności i upadkowi autorytetów. Podejmuje próbę bilansu zmian społecznych w Polsce z perspektywy pedagogiki społecznej, podaje modele przemian wartości i norm moralnych w polskim społeczeństwie, opisuje kryzys i zmienność autorytetów w społeczeństwie pluralistycznym. Definiuje pojęcie „autorytetu”, wskazuje na wieloaspektowość tego terminu, przedstawia jego społeczne (pozytywne i negatywne) aspekty. Wymienia typy i rodzaje autorytetów, czynniki kształtujące autorytet nauczyciela, a także funkcje autorytetu.
Omawia również metodologiczne problemy podjętych badań i analiz, przedmiot i cel, założenia hipotetyczne, metody i techniki, organizację i przebieg badań.
Pokazuje zjawisko autorytetu w opiniach społecznych na podstawie wyników badań dorosłej populacji mieszkańców Częstochowy, grupy osób zajmujących opiniotwórcze i kierownicze stanowiska społeczno-zawodowe i grupy studentów.