Autorzy dokładnie analizują przyczyny sięgania po narkotyki i steroidy przez młodych ludzi. Opisują fazy rozwoju nałogu i czynniki determinujące powstawanie uzależnienia. Zwracają uwagę na zasięg stosowania substancji psychoaktywnych wśród młodzieży śląskiej, zwłaszcza na takie kwestie, jak: odczuwanie pokusy sięgnięcia po narkotyki, przyjmowanie ich przez badanych, skutki uboczne doznawane z powodu stosowania, a także motywy osób niebiorących narkotyków.
Ważnym rozdziałem w książce jest opis poszczególnych rodzajów substancji psychoaktywnych, m.in. kanabinoli (przetworów konopi indyjskich), stymulantów, środków halucynogennych, inhalantów, depresantów, opiatów, steroidów, i konsekwencji ich przyjmowania w badanej populacji. Autorzy podają definicję i cele działań profilaktycznych, rozstrzygnięcia dotyczące posiadania i stosowania substancji psychoaktywnych w polskim systemie prawnym, omawiają również działania związane z profilaktyką uzależnień: rodzaje programów profilaktycznych i konkretne rozwiązania stosowane w szkołach. Wymieniają ponadto zasady i metody pracy w grupie.
W aneksie znalazły się dwa ważne dokumenty: kwestionariusz ankiety dotyczącej uzależnień w szkole, a także przykładowe przepisy szkolne dotyczące posiadania i stosowania substancji psychoaktywnych (które powinien podpisać i posiadać w wersji drukowanej każdy uczeń).