Jakie miejsce zajmuje szkoła w życiu młodego gimnazjalisty? Ostatnie, jeśli jest nudna i taka sama od lat. Ostatnie, jeśli nauczyciel odtwórczo przekazuje wiedzę i nie ma świadomości, jak bardzo może wpłynąć na charakter młodego człowieka. Jest to duża odpowiedzialność, ale i duże wyzwanie dla pedagoga. Regina Gierlich, autorka książki, opisuje szczegóły tego zagadnienia z myślą o wszystkich, którzy chcą temu zadaniu sprostać.
Nauczycielka języka polskiego z ponaddwudziestoletnim stażem pracy prezentuje w niniejszej publikacji proces tworzenia klasy humanistycznej w gimnazjum. Wymienia główny cel programu wychowawczego, uwagi dotyczące zarówno nauczycieli, jak i rodziców. Zwraca uwagę na zagadnienie integracji i wychowania uczniów (w tym spotkań z pedagogiem). Opisuje zabawy integracyjne i inne próby scalania zespołu klasowego, a przy okazji wskazuje konkretne działania kulturalne, ze szczególnym podkreśleniem znaczenia zabawy w teatr, kino i radio. Podnosi rangę uroczystości okolicznościowych czy konkursów literackich. Autorka mocno podkreśla rolę i zaangażowanie rodziców we współpracy ze szkołą.
Powyższe opracowanie w dużym stopniu ma wymiar praktyczny. Może stanowić przewodnik ukazujący, jak kreatywnie rozwijać młodych ludzi i sprawić, że szkoła stanie się miejscem przyjaznym. Może być również inspiracją do tworzenia własnych scenariuszy zajęć i twórczego podejścia do programów nauczania.